Obrazy Karla Škréty z litoměřické katedrály na výstavě
Hlavní oltářní obraz Kamenování sv. Štěpána od barokního malíře Karla Škréty staršího (1610-1674) a dva Škrétovy obrazy z bočních oltářů sv. apoštolů Petra a Pavla a sv. Václava z katedrály sv. Štěpána v Litoměřicích míří k restaurátorům, aby byly připravené pro pražskou výstavu pořádanou u příležitosti 400. výročí malířova narození. Zahájena bude v listopadu příštího roku.
Pracovníci Národní galerie v Praze během úterý 10. listopadu 2009 všechny tři obrazy z oltářů sejmuli a převezli do jednotlivých restaurátorských dílen. Na místě hlavního oltářního obrazu byla instalována jeho fotokopie na plátně a v obou bočních oltářích byla natažena jednobarevná plátna.
Výstava má v širších souvislostech ukázat jak dílo Karla Škréty otce, tak jeho syna. Probíhat bude ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně a v Jízdárně Pražského hradu od listopadu roku 2010 do dubna 2011. Hlavní oltářní obraz litoměřické katedrály (výška téměř pět metrů a šířka více než tři metry) se během této doby stane dominantou Jízdárny Pražského hradu.
Obrazy z litoměřického souboru představují tři různé polohy v rámci Škrétova malířského stylového světa. Na výstavě budou zastoupeny poprvé. „Jde o první pokus o nový typ výstavy. Oproti té, která v Praze probíhala před 35 lety, se budeme snažit ukázat mnohem hlubší kořeny Škrétova umění a mnohem širší svět, ve kterém vyrůstal, dozrával, pracoval a po něm pak jeho syn, řekl PhDr. Tomáš Hladík, vedoucí oddělení českého umění Sbírky starého umění Národní galerie v Praze.
K restaurování obrazů dochází ve zhruba ročním předstihu před vernisáží. Podle odborníků je nelze vystavit ve stavu, v jakém jsou v oltářích. „Bývají prověšené, těžce pokryté povrchovou špínou, ztmavlými laky, vystupují z nich staré tmely, staré retuše a podobně. Před vystavením je proto potřeba oživit barevnou stránku plátna, vysvětlil Tomáš Hladík.
Zatím ale není jisté, zda budou na pražské výstavě vystaveny všechny tři Škrétovy obrazy z litoměřické katedrály. O obrazu z oltáře sv. Václava bude rozhodnuto až na základě restaurátorského průzkumu. Teprve ten ukáže, zda je možné plátno prezentovat galerijním způsobem, nebo ne.
Hlavní část nákladů na pořádání výstavy, tedy vydání tří typů publikací (stručného průvodce, katalogu výstavy a velké monografie o Karlu Škrétovi) spolu s technologickým průzkumem obrazů, je hrazena z tzv. Norských fondů. Ostatní náklady uhradí Národní galerie v Praze.