Poselství Svatého otce Františka ke Světovému dni modliteb za péči o stvoření
Drazí bratři a sestry,
„Naslouchej hlasu stvoření“ je téma a výzva letošního Času pro stvoření. Toto ekumenické období začíná 1. září Světovým dnem modliteb za péči o stvoření a končí 4. října slavností svatého Františka. Je to zvláštní doba pro všechny křesťany, zaměřená na to, aby se společně modlili a pečovali o náš společný domov. Byla původně inspirovaná konstantinopolským ekumenickým patriarchátem a stala se příležitostí k rozvíjení naší „ekologické konverze“, k níž nás vybídl svatý Jan Pavel II., abychom tak odpověděli na „ekologickou katastrofu“, kterou předpověděl svatý Pavel VI. již v roce 1970[1].
Pokud se naučíme hlasu
stvoření naslouchat, zaznamenáme v něm určitý nesoulad. Na jedné straně je to
sladká píseň oslavující našeho milovaného Stvořitele, na druhé straně truchlivý
výkřik oplakávající špatné zacházení od nás lidí.
Sladká píseň stvoření nás
vybízí k praktikování „ekologické spirituality“[2], která je vnímavá pro Boží
přítomnost v přírodním světě. Je to výzva, abychom svou spiritualitu založili
na „láskyplném vědomí toho, že nejsme izolováni od ostatních tvorů, ale s
ostatními bytostmi vesmíru tvoříme úžasné univerzální společenství“[3]. Zejména
pro Kristovy učedníky posiluje takováto zářivá zkušenost vědomí o tom, že
„všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest“ (Jan 1,3). V tomto
Čase pro stvoření se znovu modleme ve velké katedrále stvoření a těšme se z
„velkého kosmického chóru“[4] nesčetných tvorů, kteří zpívají Bohu chválu.
Připojme se ke svatému Františkovi z Assisi a zpívejme: „Buď pochválen,
můj Pane, se všemi svými tvory“[5]. Připojme se ke zpěvu žalmisty: „Všechno, co
dýchá, ať chválí Hospodina!“ (Ž 150,6).
Bohužel, tuto sladkou píseň
doprovází truchlivý výkřik. Nebo spíše sbor truchlivých výkřiků. Za prvé, je to
sestra matka země, která křičí. Kvůli svévolnosti našich konzumních výstřelků
sténá a prosí nás, abychom ji přestali zneužívat a ničit. Pak jsou to různá
stvoření, která křičí. Vydáni na milost a nemilost „despotickému
antropocentrismu“[6], který je protipólem Kristova ústředního místa v díle
stvoření, vymírají nesčetné druhy a navždy přestávají chválit Boha. Ale jsou to
také ti nejchudší z nás, kdo křičí. Chudí lidé, kteří jsou vystaveni klimatické
krizi, nejvíce trpí dopady sucha, povodní, hurikánů a vln veder, jež jsou stále
intenzivnější a častější. Rovněž křičí naši bratři a sestry z domorodých
národů. Kvůli dravým ekonomickým zájmům jsou jejich původní území napadána a
devastována ze všech stran a vydávají „výkřik, který stoupá k nebi“[7]. A
konečně křičí naše děti. Ohroženy krátkozrakým sobectvím s obavami žádají nás
dospělé, abychom udělali vše, co je v našich silách, a zabránili
kolapsu ekosystémů naší planety nebo ho alespoň omezili.
Když slyšíme tyto truchlivé
výkřiky, musíme činit pokání a změnit škodlivý životní styl a způsob života.
Evangelijní výzva „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království!“ (Mt
3,2), vyzývající k novému vztahu s Bohem, od samého počátku předpokládá také
jiný vztah k druhým lidem a ke stvoření. Upadající stav našeho společného
domova si zaslouží stejnou pozornost jako jiné globální výzvy, jakými jsou
vážné zdravotní krize a válečné konflikty. „Povolání střežit Boží dílo je
podstatnou součástí ctnostného života. Nepředstavuje něco volitelného ani
nějaký druhotný aspekt křesťanského života“[8].
Jako věřící lidé cítíme
zodpovědnost rovněž za to, abychom svým každodenním chováním jednali v souladu
s touto potřebou konverze. Nejde však jen o jednotlivce: „Ekologická konverze
nezbytná k vytvoření dynamismu trvalé změny je také komunitní konverzí“[9]. Z
tohoto hlediska je také společenství národů vyzýváno k angažovanosti v duchu
maximální spolupráce, zejména na zasedáních OSN věnovaných problematice
životního prostředí.
Summit o klimatu COP27, který
se bude konat v listopadu 2022 v Egyptě, představuje další příležitost, jak
společně podpořit účinné naplnění Pařížské dohody. Z tohoto důvodu jsem také
nedávno zajistil, aby se Svatý stolec jménem Vatikánského městského státu
připojil k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu a k Pařížské dohodě v naději, aby
lidstvo 21. století „mohlo vzpomínat, že s velkorysostí převzalo svou obrovskou
zodpovědnost“[10]. Dosažení pařížského cíle omezit nárůst teploty na 1,5 °C je
poměrně náročné a vyžaduje zodpovědnou spolupráci všech států, které předloží
ambicióznější klimatické plány nebo národně stanovené příspěvky, aby co
nejrychleji snížily čisté emise skleníkových plynů na nulu. Jde o to, aby
vzorce spotřeby a výroby i životní styl „konvertovaly“ směrem, který bude více respektovat stvoření
a integrální lidský rozvoj všech současných i budoucích lidí, rozvoj založený
na odpovědnosti, obezřetnosti, solidaritě a pozornosti vůči chudým a budoucím
generacím. Základem všeho musí být smlouva mezi člověkem a životním prostředím,
která pro nás věřící odráží „stvořitelskou lásku Boha, od něhož pocházíme a k
němuž směřujeme“.[11] Přechod, který tato přeměna přináší, nemůže opomíjet
požadavky spravedlnosti, zejména pro ty pracovníky, kteří jsou dopady změny
klimatu postiženi nejvíce.
Prosincový summit COP15 o
biologické rozmanitosti, který se bude konat v Kanadě, zase poskytne důležitou
příležitost k tomu, aby vlády při dobré vůli přijaly novou mnohostrannou
dohodu, jež zastaví ničení ekosystémů a vymírání druhů. Podle starověké
moudrosti jubilejních roků je třeba „vzpomínat, vracet se, odpočívat a
obnovovat“.[12] Abychom zastavili další rozpad „sítě života“ – biologické
rozmanitosti – kterou nám Bůh dal, modlíme se a vyzýváme národy, aby se dohodly
na čtyřech klíčových principech: 1. vytvořit jasný etický základ pro
transformaci, kterou potřebujeme k záchraně biologické rozmanitosti; 2. bojovat
proti ztrátě biologické rozmanitosti, podporovat její zachování a obnovu a
udržitelným způsobem uspokojovat potřeby lidí; 3. podporovat globální
solidaritu s ohledem na skutečnost, že biologická rozmanitost je celosvětovým
společným dobrem, které vyžaduje společné úsilí; 4. zaměřit se na lidi ve
zranitelných situacích, včetně těch, kteří jsou nejvíce postiženi úbytkem
biologické rozmanitosti, jako jsou domorodé národy, starší lidé a mladí.
Opakuji: „Chci Božím jménem požádat velké těžební, ropné, lesnické, realitní a zemědělsko-potravinářské společnosti, aby přestaly ničit lesy, mokřady a hory, aby přestaly znečišťovat řeky a moře, aby přestaly intoxikovat lidi a potraviny.“[13]
Nelze neuznat existenci
„ekologického dluhu“[14] ekonomicky bohatších zemí, které v posledních dvou
stoletích nejvíce znečišťovaly životní prostředí; vyžaduje to od nich, aby na summitech
COP27 i COP15 přijaly ambicióznější opatření. To znamená, že kromě rozhodných
kroků v rámci vlastních hranic musí dodržet sliby finanční a technické podpory
hospodářsky chudších zemí, které již nyní nesou hlavní tíhu klimatické krize.
Měla by se rovněž urychleně zvážit další finanční podpora pro zachování
biologické rozmanitosti. Ekonomicky méně bohaté země mají také významnou, ale
„diferencovanou“ odpovědnost[15]; zpoždění ostatních nemůže nikdy ospravedlnit
jejich vlastní nečinnost. Je třeba jednat, a to rozhodně a všichni. Dostáváme
se do „bodu zlomu“[16].
V tomto Čase pro stvoření se modleme, aby summity COP27 a COP15 sjednotily lidskou rodinu[17] a rozhodně řešily dvojí krizi – klimatickou a krizi snížené biologické rozmanitosti. Pamatujme na výzvu svatého Pavla, že se máme radovat s radujícími a plakat s plačícími (srov. Řím 12,15); plačme s truchlivým výkřikem stvoření, naslouchejme mu a odpovídejme skutky, abychom se my i budoucí generace mohli stále radovat ze sladké písně o životě a naději pro stvoření.
Řím, u svatého Jana v Lateránu
16. července 2022, Památka blahoslavené Panny Marie z hory Karmel
FRANTIŠEK
[1] Srov. Projev k FAO, 16. listopadu 1970.
[2] Srov. encyklika Laudato si', 216
[3] tamtéž, 220
[4] Sv. Jan Pavel II., Generální audience, 10. července 2002.
[5] Srov. Píseň bratra Slunce
[6] Srov. Laudato si', 68
[7] Srov. postsynodní apoštolská exhortace Querida Amazonia,
9
[8] Srov. Laudato si’, 217
[9] tamtéž, 219
[10] tamtéž, 165
[11] Projev na setkání „Věda a víra na cestě ke COP26”, 4.
října 2021.
[12] Poselství pro Světový den modlitby za péči o stvoření,
1. září 2020.
[13] Videoposelství pro lidová hnutí, 16. října 2021.
[14] Laudato si', 51
[15] Srov. tamtéž, 52
[16] Srov. tamtéž, 61
[17] Srov. tamtéž, 13
Zdroj: TS ČBK (cirkev.cz)